sabato 4 febbraio 2012

Vecchi #libri, con #sorpresa


Mi riferiscono che nella mia città d'origine (Ancona) in questi giorni nevica fitto. Qui in Inghilterra di paesaggi imbiancati non ne ho ancora visti. In compenso, il clima è rigido abbastanza da far ghiacciare le tubature dell'acqua - per fortuna, solo di quella fredda. Il paradosso è che al mattino tocca lavarsi i denti con l'acqua bollente.


Se non si lavora, comunque, in un sabato silenzioso come questo non c'è niente di meglio che immergersi nella lettura, magari facendosi cullare dalle volte di vapore di un tè con latte - che da queste parti non è mai fuori orario.

Insomma, stavo sfogliando il volume che ho fra le mani in questi giorni - The timeless theme, di Colin Still, 1936 - quando, a pagina 78, trovo un ritaglio di quotidiano, che potete vedere in fotografia. Se fate attenzione, potrete notare le macchie più scure lasciate dalla carta di giornale sulle facciate che l'hanno pigiata e custodita, probabilmente, per decenni e senza alcuna interruzione.

Non c'è data, e manca qualsivoglia riferimento al nome della testata, ma a giudicare dal contenuto delle colonne sembrerebbe risalire agli anni '50 o '60. Chissà chi era e a cosa pensava colui (o colei) che l'ha usato come segnalibro. Ecco, comunque, cosa c'è scritto:

Drugs and Inspiration

SIR, - I was particularly interested in Raymond Mortimer's experiment with mescalin because Mr. Aldous Huxley's experience of this drug gave me the idea for a talk on poetic inspiration which I have recorded for the B.B.C.
Surely such a glimpse of Reality as revealed by a drug is literally a stolen glimpse? A sort of tearing of the veil from something not revealed to us in ordinary consciousness because we are not yet ready for the vision?
The nature of inspiration remains a mystery; and one wonders whether poems written under the influence of drugs and drinks (such as the stock example: "Kubla Khan") can be compared with those inspired by mystical experience ("St. John of the Cross," etc.).
Whether, in fact, art is as much and as properly the result of artificial stimulation as of spiritual vision.

Phoebe Hesketh.

Rivington.

SIR, - While reflecting upon Raymond Mortimer's most interesting article on mescalin I found myself relating its effects to the normal functioning of the brain.
Like most people, I imagine I find that I have moods when I feel dispassionate and objective, when, in fact, my emotions are keyed down. At such times, experience tells me, my powers of observation and my sensibilities are enhanced. On the other hand, when feeling emotionally disturbed perception seems to be clouded by emotion and the effect of images and sounds is dulled.
Could it not be that the primary effect of mescalin is to paralyse that part of the brain concerned with emotion, thus releasing the senses to a fuller perception, exaggerating the normal variations which occur without the intervention of the drug?
This is a question of cause and effect, and, as I write without any technical knowledge, possibly someone qualified to do so will comment on the correctness of these conclusions.

G. D. Manning.

Teddington.

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